Nívódíjat nyertek el a jogászképzésben használt tankönyveink

2023.10.15.
Nívódíjat nyertek el a jogászképzésben használt tankönyveink

A négykötetes tankönyvcsomag egy problémaorientált, alkotmányjogi problémák megoldására fókuszáló oktatási koncepció részeként készült – amely modell mellett az Alkotmányjogi Tanszék hosszú évek óta elkötelezett. A tankönyvek abban a tanulási folyamatban támogatják a hallgatókat, amelynek célja, hogy amellett, hogy biztos ismeretekkel rendelkeznek az alkotmányosságról és a magyar alkotmányjogról, képessé váljanak önállóan elemezni és értékelni alkotmányjogi kérdéseket, megoldani új, jövőben felmerülő alkotmányjogi problémákat is. Mindennek során pedig magukénak vallják és érvényre juttassák az alkotmányos alapértékeket.

A többféléves alkotmányjogi oktatásban az Alkotmányjogi Tanszék a fokozatosság elvét követi: a hallgatók az oktatásban, a tanulási folyamatban egyre komplexebb esetekkel foglalkoznak, amelyek egyre összetettebb alkotmányjogi érvelések kidolgozását igénylik, és ehhez egyre kiterjedtebben kutatják és használják fel az alkotmányjogi esetjogot is. Ez a módszer feltételezi azt is, hogy a hallgatók egyre nagyobb önállóságra tesznek szert mind az egyéni, mind a kiscsoportos munkában, hogy végül magabiztosan szerkesszenek meg akár egy alkotmánybírósági beadványt is. A tankönyvek fontos, de nem kizárólagos forrásai ennek a tanulási folyamatnak. Az előadások közvetítik az alkotmányos szemléletmódot és bemutatják az egyes témakörök közötti összefüggéseket. A szemináriumok és a konzultációk elsősorban különböző alkotmányjogi fórumok döntéseinek elemzésére és a problémák megoldására helyezik a hangsúlyt, amihez pedig nélkülözhetetlen, hogy a hallgatók felkutassák és feldolgozzák az alkotmányjogi joganyagot, jogszabályokat és esetjogot.

A tankönyvcsalád elemei sajátos szerkezetet követnek: két, egymást szervesen kiegészítő kötetből tevődnek össze, amelyek együtt használandók. Az első kötetek (Alkotmányos tanok I, Alapjogi tanok I.) az alkotmányjogi ismeretek rendszerezését szolgáló funkciót látnak el: az alapvető fogalmakat és összefüggéseket, jogintézményeket és a dogmatikát mutatják be, részletes struktúrában, adott fejezeten, alfejezeten belül margócímek és bekezdésszámok szerint tagolva, az egyes bekezdésszámokra visszautaló szövegközi hivatkozásokkal. A második kötetek (Alkotmányos tanok II, Alapjogi tanok II.) „textbook”-ként működnek: az első kötetekben tárgyalt fogalmakhoz kapcsolódóan (azonos fejezetrendben, azokhoz margócímekkel kapcsolódva) az adott kérdéskörhöz kapcsolódó, kiemelt szemelvényeket (jogforrásokat és szakirodalmi forrásokat) és azok rövid kommentárját, valamint magyar és nemzetközi bírói fórumok esetjogából kiemelt forrásokat és azok feldolgozását segítő kérdéseket és értékelési szempontokat tartalmaznak.

A tankönyvcsalád szerzői az Alkotmányjogi Tanszék korábbi és jelenlegi oktatói. A második kötetek összeállításában a szélesebb értelemben vett tanszéki műhely tagjai, a doktoranduszok is aktívan részt vettek. Számos szerző a kutatómunka folytatása mellett releváns gyakorlati tapasztalatokkal is rendelkezik az adott fejezetben tárgyalt kérdéskörökhöz kapcsolódóan.

A tankönyvcsalád vállalt célja, hogy a jövendő jogászgeneráció, bármilyen jogterületen találja is meg a hivatását, beszélje az alkotmányos kultúra nyelvét, rendelkezzen átfogó tudással a legfontosabb alkotmányos alapértékekről, az egyéni szabadság garanciáiról, a jogállamiság, a demokrácia, a hatalommegosztás elvéről, az alapjogokról és azok érvényesítésének módjáról, és ezeket jogászként és szabadságszerető emberként egyszerre ténynek és programnak tekintse.